Interview

Interview med arkitekt Max Holst

Beskriv din filosofi omkring design og arkitektur

Jeg er ikke kendt for at udtale mig om en masse filosofier om design, men jeg er fortaler for, at det enkle oftest er det bedste. Hvis man bygger et hus i smukke materialer, behøver det ikke være særlig kompliceret. Materialet i sig selv, specielt hvis det er gennemgående både inde og ude, kan skabe spændende rum eller overflader. Jeg synes også, at tanken om enkelthed bør omfatte husets konstruktion; en enkel og tydelig konstruktion bidrager til at skabe en stærk arkitektur. Det er næsten altid sådan, at når jeg tegner huse, vil jeg forstå konstruktionen så godt, at jeg selv ville kunne bygge det.

Jeg sætter også pris på, at der er en ærlighed i dét, man gør. For eksempel maler man tit træ, men for mig er det mere interessant, at man kan se og mærke, at det er træ. Det er det, jeg værdsætter ved kalksten og marmor: Det er altid ægte. Og så er der adskillige typer overfladebehandlinger, men også her er jeg fortaler for enkelthed og ærlighed. Det vil sige, at jeg bedre kan lide en sten, som er tilskåret eller børstet, end én, der er slebet.

For mig er en sten mest værdifuld, når dens udtryk er mest råt, men det skaber jo et dilemma, da en slebet natursten er mindre sart end en tilskåret.

Minimalistisk stue i Villa Wennerström. Arkitekt Max Holst, foto Lars Grafström.

Hvad er vigtigt for dig i valget af materialer til dine projekter?

Først og fremmest vil jeg føle en form for tiltrækning til materialet. Det skal se godt ud og føles godt. Dernæst ser jeg på holdbarhed, og til sidst ser jeg på de økonomiske aspekter. Matcher det kundens budget? Det kan være en svær balancegang. Jeg bruger gerne naturlige materialer med en lokal forankring, og undgår kompositmaterialer eller plast.

For mig handler bæredygtighed om flere ting. Den ene er den fysiske holdbarhed. Materialet må gerne blive slidt, men så det patineres og bliver smukkere med årene. Og det er jo netop naturmaterialer, der har den egenskab. Sten er et godt eksempel. Det holder i generationer og patineres smukt.

Når man vælger materialer, må de gerne være billige, vedligeholdelsesfrie og lette at montere. Disse tre aspekter er ofte svære at kombinere med, at materialet også skal være smukt. Næsten alle smukke materialer kræver vedligeholdelse og en viden om materialets egenskaber.

Smuk patineret kalksten i Långbro kapel, Historiska Hem. Styling Jill Windahl, foto Fredric Boukari.

Hvad mener du, man skal overveje, når man ønsker at kombinere materialer?

Det er næsten udelukkende et æstetisk spørgsmål, hvor godt materialerne passer sammen udseendemæssigt. Desuden kan der være funktionelle eller tekniske aspekter, der bør overvejes. Det er dog næsten selvindlysende, når det gælder naturmaterialer. De kan næsten altid kombineres, men selvfølgelig findes der mange typer af sten med forskellige mønstre og farver, og så bliver det igen et spørgsmål om æstetik.

Jeg lavede for nylig et badeværelse, hvor vi valgte at bruge kolmårdsmarmor til hele badeværelset. Det er et livligt og smukt materiale. I et rum, hvor stenen dominerer, er det vigtigt, at man gennemtænker alle detaljer, så det på en eller anden måde flyder sammen og skaber ét smukt rum. Trævinduet i fyrretræ forenes med det grønne marmor på en smuk måde, og kontrasten føles naturlig og rigtig. Hvis det bare havde været et almindeligt hvidt vindue, ville det ikke have føltes lige så godt.

Hvad er dine bedste råd, inden man skal til at renovere?

Som hovedregel kigger jeg først på indretningen og arkitekturen og leder efter det værdifulde, der bør bevares. Ofte findes der tidstypiske ting og elementer fra en bestemt æra, der kan fremhæves og bruges som reference. Det er vigtigt at sætte sit eget præg, og det er jo ofte formet efter den epoke, man lever i.

Jeg får en del forespørgsler om at tegne huse, som skal ligne noget fra en bestemt epoke. Det er faktisk noget, jeg nødigt vil gøre, og takker oftest nej eller forsøger at få kunden til at genoverveje det. Jeg hæfter mig ikke så meget ved, hvilken epoke huset eller lejligheden er bygget under, eller hvilken stil der er tale om.